Je hebt hard gewerkt aan een nieuwe website. Als de site live is, kan je niet wachten om bezoekers te bereiken die jouw producten of diensten willen kopen. Hieronder staan een aantal tips om meer verkeer naar je site te trekken.
De SEO tips in dit artikel
1. Optimaliseer je pages voor mensen, niet voor zoekmachines
Omdat zoekmachines de positie van de zoekresultaten bepalen, proberen veel mensen teksten te maken waarvan ze denken dat Google die hoog zal waarderen. Ze schrijven dus voor een indexmachine ipv echte mensen. Dat is een logische gedachte, maar in de praktijk kijken zoekmachines naar gebruikers om te bepalen hoe een pagina scoort.
Zoekmachines kijken naar statistieken, zoals verblijftijd, bezochte pagina’s en meer, die allemaal een indicatie zijn van hoe een gebruiker jouw website gebruikt.
Als iemand lang op jouw site blijft of tientallen pagina’s bezoekt, betekent dit dat jouw site nuttig en relevant is.
2. Start met een blog
Bloggen is ideaal omdat het je helpt jouw doelgroep snel te bereiken. Met bloggen laat je zien dat jij expert bent op jouw gebied. Dat vergroot het vertrouwen van je bezoekers dat jij expertise hebt.
Met je blog deel je dus waardevolle kennis. Wanneer bezoekers naar deze informatie zoeken met het relevante zoekwoord, vinden ze jouw site en lezen jouw artikel.
Bloggen vereist dat je wel regelmatig publiceert. Het kost tijd, maar je krijgt er meer bezoekers en leads voor terug.
Wat vinden de meeste mensen interessant om te lezen? De populairste soorten blogs zijn:
- Informatieve blogs
- How-to blogs
- Lijstjes met mooie beelden
- Overzichten en Top-10’s
Het maakt niet zoveel uit of je blog lang of kort is. Zolang je maar relevante informatie hebt staan voor je doelgroep.
3 Optimaliseer inhoud voor de ‘featured snippet’
Als je meer organisch verkeer naar je website wilt trekken, moet je de inhoud optimaal maken die in de featured snippet te zien is.
De feautured snippet is het vak dat bovenaan de zoekresultaten wordt weergegeven en biedt zoekers een direct antwoord op hun zoekopdracht.
Dus, hoe krijg je met de featured snippet meer bezoekers?
Wanneer een featured snippet aanwezig is, zullen meer mensen op de vermelding klikken. Nu denk je natuurlijk: “hoe krijg ik deze featured snippet positie?”
Er is geen vaste manier om de positie van de featured snippet te verdienen, maar er zijn strategieën die je kunt volgen om de kans op een positie op deze plek te vergroten.
Twee manieren om te optimaliseren voor featured snippets:
- Lijsten met opsommingstekens of genummerde lijsten gebruiken om de vraag rechtstreeks te beantwoorden: lijsten met opsommingstekens en genummerde lijsten zijn een geweldige manier om de hoogste positie te bereiken. Het betekent dus niet dat je je pagina vol met bulleted lists moet zetten, maar zoek een geschikte plaats om ze te integreren.
Als je bijvoorbeeld probeert te rangschikken voor een vraag als “hoe je een vaardigheid kunt verbeteren, is een lijst met opsommingstekens of een nummer met tips zeer nuttig voor lezers.
Een voorbeeld dat het verduidelijkt
- Een to-the-point antwoord geven
Als iemand een vraag ingeeft in Google en de vraag en antwoord staan opgenomen in de featured snappet is de kans groot dat je bovenaan komt. Dus geen extra woorden en zinnen toevoegen om het aantal woorden te verhogen, maar gewoon vraag-en-antwoord.Een voorbeeld “hoe kan ik een automatische incasso stoppen?
4 Integreer relevante zoekwoorden op de pagina
Zoekwoorden spelen een cruciale rol die zorgen dat pagina’s voor de juiste bezoekers verschijnen.
Je moet dus de juiste zoekwoorden kiezen, zodat de best gekwalificeerde en geïnteresseerde doelgroep de inhoud kan vinden.
Stel je hebt een shop zoals Susz.nl, gespecialiseerd in duurzaam behang en wanddecoratie. Het zou niet logisch zijn om te proberen te rangschikken op zoekwoorden als ‘behang’ of ‘duurzame wanddecoratie’. Zelfs als deze zoekwoorden veel verkeer genereren, zorgen ze toch niet voor verkeer naar jouw site.
Als je je zou richten op meer relevante zoekwoorden, zoals ‘duurzame verf voor kinderkamer’ of ‘behang met tijgers’, wordt relevanter verkeer naar de pagina geleid.
Je kunt relevante zoekwoorden voor jouw pagina vinden door:
- Uitvoeren van trefwoordonderzoek met tools voor trefwoordonderzoek (ubersuggest, Google keyword planner, etc)
- Focus op branchegerelateerde termen
- Focus op long-tail zoekwoorden (3+ woorden)
5 Bedenk een aantrekkelijke title-tag en metabeschrijving
Wanneer gebruikers een zoekopdracht uitvoeren en jouw vermelding in de resultaten vinden, is het eerste dat ze zien de titeltag en metabeschrijving. Als je ze niet binnenhaalt met die 2 componenten, mis je een waardevolle kans om organisch verkeer naar je website te trekken.
Jouw titeltag en metabeschrijving kunnen de reden zijn waarom iemand op jouw link klikt (of niet klikt). Als je deze 2 componenten optimaliseert, kun jeu echter meer mensen ertoe aanzetten op jouw pagina te klikken.
De title-tag
Focus op het binnen 60 tekens houden. Je wilt ook het kernzoekwoord vooraan opnemen, zodat zoekmachines en zoekers weten dat deze vermelding relevant is. Maak uw titeltag leuk en verleidelijk om klikken aan te moedigen!
De metabeschrijving
Gebruik max. 160 tekens. Integreer je kernzoekwoord in de metabeschrijving en wil ervoor zorgen dat het je publiek inzicht geeft in wat ze op je pagina kunnen verwachten.
6. Deel jouw webpagina’s op sociale media
Social media-marketing biedt een geweldige mogelijkheid om gebruikers naar jouw site te leiden door te linken naar blogposts of artikelen.
Je kunt jouw pagina’s delen op je social media-profiel om organisch verkeer naar de site te leiden. Het mooiste is natuurlijk als jouw eigen volgers het bericht delen en je nieuwe bezoekers op je pagina krijgt.
Vertrouw dus niet alleen op zoekmachine-optimalisatie (SEO) maar maak gebruik van FB, LinkedIn, Insta of andere social media. waar jouw doelgroep komt.
7. Verdien backlinks
Als je verkeer naast SEO opje website wilt vergroten, zorg dan dat je backlinks krijgt. Backlinks zijn links naar jouw site van andere websites. Deze links helpen het vertrouwen en de autoriteit van jouw website in uw branche te vergroten.
Backlinks stimuleren organisch verkeer op 2 manieren.
Ten eerste leidt iemand die ervoor kiest om op uw pagina naar uw site te linken, het verkeer van zijn website naar uw website. Dus als een recensieblog naar uw pizzeria linkt in hun blogpost over de beste pizzaplaatsen, wordt iedereen die op die link naar uw site klikt nieuw verkeer voor uw bedrijf.
Bovendien helpt het verdienen van geloofwaardige backlinks om uw vertrouwen en autoriteit te vergroten, wat uw ranking verhoogt.
Dus, hoe kun je meer backlinks verdienen?
De beste manier om backlinks te verdienen, is door relevante, branchegerelateerde inhoud te maken. Bloggen is de beste bron voor backlinks omdat:
- Je kunt ze delen op sociale media
- Je kunt over verschillende onderwerpen schrijven
- Je kunt tal van zoekwoorden targeten
- Je kunt ze plaatsen in nieuwsbrieven
Omdat blogs veelzijdig zijn, creëert het verschillende mogelijkheden en kansen om mensen te bereiken die op hun eigen pagina naar jouw berichten linken.
Wees niet bang om contact op te nemen met de eigenaar van een bepaalde website en hem of haar te vragen om je laatste blogbericht te lezen!