Hoe verbeter je de relatie met klanten in een digitale wereld

klantrelatie verbeteren zaakgericht werken

Subtiele opmerkingen en non-verbale uitingen gaan verloren in online Zoom-sessies. Ook even snel een face-time-gesprek vergt meer inspanning dan gewoon een koffietje doen met een collega.

Hebben we te veel te vertellen? Of is aandachtig luisteren gewoon een stuk moeilijker met een beeldscherm ertussen?

De meeste mensen geven aan dat ze de voorkeur geven aan persoonlijk contact. Dit geldt voor zowel zakelijke contacten als contacten in de privé sfeer.

Hoe kun je digitale middelen inzetten om op een plezierige wijze contact te onderhouden en de relatie te verbeteren?

Een marketingcampagne gericht op relatiemanagement

Een marketingcampagne als middel om de klantrelatie te verstevigen. Online marketing is tegenwoordig Google analytics, dashboards en data-analyse. Het menselijke aspect, het stukje dat niet te meten is, doet niet echt meer mee. En dat is een gemiste kans. Want het opbouwen van echte relaties met klanten moet voorop staan in de langetermijnplannen van iedere ondernemer.

Waarom is dit zo belangrijk? Omdat klanten zich juist nu gewaardeerd, gezien en gehoord willen voelen.

Hieronder volgt een korte opsomming met voorbeelden die je kunt toepassen of in een marketingplan kunt opnemen om het beste resultaat te krijgen van al jouw inspanningen.

Nieuwsbrieven en blogs

Als je werkt bij een bedrijf of organisatie dat regelmatig aanvullende producten of diensten aanbiedt, zoals bijvoorbeeld slimme oplossingen, nieuwe modules of gadgets, dan is het sowieso van belang om in contact te blijven met jouw klanten. Dit kan door middel van reguliere nieuwsbrieven, artikelen en blogs.

Iedereen heeft behoefte aan inspirerende verhalen en oplossingen

Je nieuwsbrief hoeft niet persé gericht te zijn op het verkopen van jouw producten. Belangrijker is het om te laten zien dat je niet stil staat. En je ook bezig bent met de ontwikkeling van bijvoorbeeld nieuwe diensten of trainingen die interessant kunnen zijn voor jouw klant.

Vertel jouw relaties dat je er nog bent, en wat je plannen zijn voor komend jaar

Begin gewoon met informatieve artikelen te schrijven die interessant zijn voor jouw doelgroep. Heb je niet zo veel inspiratie, schrijf dan over 1 of meerdere klantcases waar jezelf (en de klant) enthousiast over waren. Begin met de vraag of oplossing en vertel wat je hebt gedaan. Maak je niet druk over de schrijfstijl, dat komt vanzelf goed als je bezig bent.

“We bellen. . .” Pak gewoon wat vaker de telefoon

Relatiemanagement is ook contact houden met je klant. Bel gewoon. Natuurlijk niet om je product te slijten, maar om te horen hoe het gaat. Oprechte interesse. Vaak geeft zo’n telefoontje jou en je klant positieve energie.

Communiceer vaker om een boost te geven en te krijgen

Behalve bellen kun je natuurlijk ook op regelmatige basis (1x per 2, 4 of 6 weken) een online sessie met Teams en Zoom inplannen met je klant. Misschien weet je uit eigen ervaring dat zelfs als deze sessies kort zijn, ze ook vermoeiend kunnen zijn. Zorg dat je je luister-skills verbetert. Spreek met je klant van tevoren af de 2 onderwerpen die je wilt bespreken. Dat kan 1 zakelijk en 1 persoonlijk onderwerp zijn. Houd het kort en sluit positief (en op tijd) af. Jullie sessies moeten een boost geven en niet als een verplichting voelen.

De kansen van after-sales

Maak er een gewoonte van om altijd goede after-sales service te bieden. Bij iedere aanvraag of verkoop die digitaal binnen komt, heb je de kans om een goede relatie op te bouwen. Maak het eerste contact verrassend en persoonlijk.

Meer informatie

Wil je snel aan de slag met online marketing? Of heb je een vraag over dit onderwerp of websites en marketing in het algemeen? Neem contact op met Suzanne Terveen 0614213336.

 

 

deel dit artikel

categorieën