Branding strategie – Hoe krijgen mensen bij het horen van jouw merk het juiste gevoel

branding strategie met Progresso en het juiste gevoel

In dit artikel lees je welke vragen je jezelf en je organisatie kunt stellen om uiteindelijk te beginnen met een branding strategie op papier te zetten.

Branding wat is dat nou precies?

Twijfel je over de betekenis van ‘branding’? No worries! Branding is één van die marketingconcepten die een beetje vaag en verwarrend kunnen zijn, zelfs voor mensen die marketing hebben gestudeerd.

Om een branding strategie op te zetten, is het handig om een paar termen duidelijk te hebben. Bij branding denk je misschien aan een logo, nieuwe huisstijl, reclame of andere tastbare uitingen. Dit zijn allemaal onderdelen van branding, maar dekt niet de hele branding-lading.

Laten we een paar definities opsommen en je hebt al snel door wat branding wel is.

Branding = GEEN LOGO

Een brand is afgeleid van wie je bent, wie je wilt zijn en hoe mensen je zien.

Branding is ‘alle manieren’ waarop je een beeld van jouw organisatie of producten creëert in de ogen van jouw klanten en de markt

Een merk is een niet-tastbaar concept dat mensen helpt jouw bedrijf, product of individu te identificeren.

De kunst van het actief vormgeven van jouw merk waarbij een identiteit wordt gecreëerd die zich onderscheidt van de concurrentie en een band met het publiek creëert.

Een brand is altijd uniek – Coke vs Pepsi en Natte Hond vs Wiet

Een product kan gemakkelijk worden gekopieerd, maar een merk zal altijd uniek zijn. Pepsi en Coca-Cola smaken heel erg naar cola, maar om de een of andere reden voelen sommige mensen zich meer verbonden met Coca-Cola, anderen met Pepsi. Oké, sommige mensen proeven echt veel verschil. Daarom nog een voorbeeld.

De iPhone van Apple en de Galaxy van Samsung. Je kan met beide toestellen appen, browsen, muziek luisteren, filmen en ook nog bellen. Een Apple-fan zal altijd zeggen dat de iPhone beter is en de Samsung-gebruiker ziet meer voordelen en mogelijkheden in zijn telefoon vergeleken met de iPhone.

Dan kan het laatste voorbeeld er ook nog bij. Heineken en Bavaria. De één vindt het naar natte hond smaken en de ander naar wiet. Allemaal merkbeleving van fans van echt bier.

Onderdelen om je brand strategie te ontwikkelen

1 Brand purpose: Waarom zijn we hier?

Om een goed merk neer te zetten, moet je eerst de WHY definiëren en begrijpen. Dus stel jezelf en de organisatie de volgende vragen:

  • Waarom bestaan we?
  • Waarom zijn we begonnen met wat we nu doen?
  • Waarom zijn wij van belang?

2 Brand positioning: Waar willen we staan?

Brand positioning gaat over de plek en manier waarop je opvalt in een markt van concurrenten en met name van concurrerende berichten en boodschappen. Hoe kun je je onderscheiden en de aandacht opeisen? Het belangrijkste is dus om op te vallen en een plaatsje te veroveren in de ‘minds’ van jouw doelgroep. Een paar simpele vragen om je positie te bepalen.

  • In welke specifieke categorie hoort het merk thuis?
    (In welke markt wil je succesvol worden? Welke oplossingen kun je bieden?)
  • Wie is de belangrijkste doelgroep?
  • Wat maakt jouw brand uniek?
    (Hoe valt jouw brand op t.o.v. de concurrenten?)

3 Brand promise: Vertrouwen, vertrouwen, vertrouwen

Een merkbelofte is een waarde of ervaring die de klanten van een bedrijf kunnen verwachten bij elke interactie met dat bedrijf. Hoe meer het bedrijf die belofte kan waarmaken, hoe sterker de merkwaarde in het hoofd van klanten en medewerkers blijft zitten.

Een goede merkbelofte is altijd

  • simpel
  • geloofwaardig
  • onderscheidend
  • makkelijk te onthouden
  • inspirerend


Dat ziet er niet zo ingewikkeld uit, maar als je er mee aan de slag gaat, kan het soms toch wat meer voeten in de aarde hebben, dan je in eerste instantie had verwacht.

Wat soms helpt is de volgende formule:

merkbelofte = wat je doet + voor wie je het doet

Een paar bekende merken en hun beloftes

"To bring inspiration and innovation to every athlete in the world.”

NIKE

“The Ultimate Driving Machine”

BMW

"Be different – Feel good"

Citroën

“Your package will get there overnight. Guaranteed.“

FedEx

"The Pizza Delivery Experts."

Domino’s

4 Brand personality en values: jouw merk als mens

Brand personality zijn de menselijke kenmerken die bij je brand horen. Merkwaarde wordt bepaald door de perceptie van de klant. Dus wat vindt jouw klant van jouw product of organisatie? Ergens iets van vinden, doen we snel en onbewust.

Het is dus belangrijk om die menselijke kenmerken te koppelen aan je product of brand. Zodat klanten zich sneller zullen identificeren met het merk en daardoor een positieve houding en gedachte ontwikkelen bij het zien of horen van jouw merk.

Vragen voor het bepalen van jouw brand personality en merkwaarden:

  • Welke emotie wil je dat mensen krijgen bij het zien van jouw brand?
  • Welke termen passen bij jouw brand? Denk aan modern / stoer / betrouwbaar / energiek / grenzeloos / zorgzaam / . . . .

5 Brand Expression: de (visuele) vertaling in alle uitingen naar de buitenwereld

We zijn er bijna. Dit laatste onderdeel betekent het tot leven wekken van jouw ‘visual brand identity’. Dus niet alleen het logo, maar iedere uiting moet de belofte, de waarden, en de persoonlijkheid in zich dragen.

Het perfecte plaatje

Om jouw brand tastbaar en zichtbaar te maken, kies je natuurlijk voor een  design- of marketingprofessional. Door zelf met branding bezig te zijn, kun je uiteindelijk de designer een duidelijke briefing geven. Het wordt dan veel makkelijker om het ideale plaatje dat je in je hoofd hebt te laten maken door een goede designer.

Hulp bij het ontwikkelen van een branding strategie

Ben je al met branding bezig en heb hulp nodig met een specifiek onderdeel? Zit je in het proces van rebranding en heb je advies nodig? Of wil je een een brainstormsessie opzetten en heb je een gespreksleider nodig? Neem contact op met Suzanne Terveen van Progresso,