Wat is een landingspage?
Een landingspage is een losse webpagina waarop prospects en klanten kunnen ‘landen’ wanneer ze doorklikken vanuit een mail, advertentie, social media of een artikel.
Het doel van de landingspage is om informatie van prospects vast te leggen in ruil voor iets van waarde. Bijvoorbeeld een code voor een aanbieding van je product of dienst of meer algemeen een tool of whitepaper waar jouw prospect echt iets aan heeft.
Doelen en doelgroepen bepalen voor de campagne
Landingspages zijn anders dan gewone webpagina’s. Het is een losse page met een eigen url. De landingspage wordt ontwikkeld nadat de doelen van een campagne zijn vastgelegd. Het voornaamste doel is conversie. Meestal in de vorm van het verzamelen van contactgegevens of om bezoekers direct iets te laten kopen.
Uiteraard is van tevoren ook al bepaald welke doelgroep benaderd zal worden. Om die specifieke doelgroep te verleiden, zal je op de landingspage andere teksten en beelden gebruiken dan op je homepage.
Wat is het verschil tussen een homepage en een landingspage?
Er zijn een paar verschillen tussen de homepage en de landingspage. Homepages hebben meer links. Op een typische startpagina vindt je minstens 10 links. Er is vaak een navigatiemenu bovenaan. In de footer staan ook veel links en verder in de teksten op de pagina.
Op een geoptimaliseerde landingspage zie je veel minder links. Vaak is het maar 1 link die voor de conversie zorgt. Bijvoorbeeld een contact button of bestelknop.
CTA - Call to actions
De homepage geeft een beeld van je bedrijf en dient als startpunt van waaruit bezoekers naar andere onderwerpen van de site kunnen navigeren. Omdat de homepage zoveel taken heeft, is de inhoud vaak breed en bevat deze minder specifieke CTA’s (bijvoorbeeld ‘meer info’). Omdat landingspages 1 doel hebben, hebben ze op maat gemaakte CTA’s (bijv. “download ons gratis e-boek”).
Veel van de bezoekers van de homepage hebben waarschijnlijk nog niet besloten wat ze willen. In tegenstelling tot de bezoekers van de landingspage, die precies weten wat ze willen. En echte interesse hebben in wat je te bieden hebt. Ze zijn dieper in de klantreis gedoken en zijn meer bereid om te converteren.
Landingspages zijn niet allemaal hetzelfde. Ze kunnen worden onderverdeeld in 2 soorten.
Lead Generation Pages (formulieren)
Dit type landingspage wordt ook wel ‘lead gen’ en ‘lead capture’ pagina genoemd. Puur gericht op het verzamelen van leadgegevens van prospects en klanten.
Het vaste onderdeel van een lead generation page is een formulier dat dient als de CTA (call to action). In ruil voor een product of dienst vraag je gebruikers om hun gegevens zoals hun naam, e-mailadres en telefoonnummer. Je kan natuurlijk ook om meer specifieke details vragen, zoals hun leeftijd, interesses of functie. Op deze manier kun je snel contact opnemen met leads.
Maar deze gegevens hebben ook een ander doel. De informatie die je verzamelt, leren je meer over jouw contacten. Je kunt nieuwe marketing acties nog beter richten op de juiste mensen waardoor de kans natuurlijk groter wordt dat ze converteren.
Click-through landing page (kopen, kopen, kopen ...)
Letterlijk vertaald doorklikbestemmingspagina. Hier ligt het accent op een directe actie. Waarbij veel gebruik wordt gemaakt van opvallende knoppen. Als op de knop geklikt wordt, worden de gebruikers omgeleid naar een pagina waar ze jouw gewenste actie kunnen voltooien.
Een knop met de tekst “demo aanvragen” kan de gebruiker bijvoorbeeld naar een planningspagina leiden, “Koop product X” leidt naar de afrekenpagina, enzovoort.
Je vindt vaak click-through-pages op webshops en websites die meer gericht zijn op het direct verkopen dan op het verzamelen van gebruikersinformatie.
Naast de CTA-knop bevatten deze landingspages veel content om de bezoeker te overtuigen. denk aan bijv. USP’s (unique selling points), sterren of reviews van andere kopers om deze potentiële klanten net dat laatste stapje te laten zetten.
Meer weten over het bouwen van je eigen landingspage of een campagne starten?
Ben je al met 1 of meerdere campagnes bezig en heb je hulp nodig met de bouw van een landingspage? Of wil je een website waar je zelf landingspages kunt maken? Neem contact op met Suzanne Terveen van Progresso.